Case Study – Stago, onderdeel van Wibe Group
Wibe Group is fabrikant van kabeldraagsystemen onder de merken Stago, Wibe, Defem en Mita. Tot 2 jaar geleden waren ze onderdeel van Schneider Electric. Toen ze zelfstandig werden, wilden ze het productbeheer op een andere manier aanpakken: nauwer toegespitst op de behoeften van de klanten en partners in de specifieke markt van kabeldraagsystemen, maar vooral ook digitaal en efficient.
Digitale transitie en vernieuwing
Het landschap van kabeldraagsystemen is een zeer specialistisch landschap. Hoewel een kabeldraagsysteem niet een direct elektrotechnisch product is, is het wel een essentieel onderdeel van de elektrotechnische installatie. In de transitie van een generalist richting een nieuwe specialist op het gebied van kabeldraagsystemen, was er behoefte om de productdata en andere gereletateerde assets op een digitale manier, efficienter en beter toegespitst op de klanten in de markt van kabeldraagsystemen, in te richten, door onder andere gebruik te maken van digitale assets, e-commerce en de beschikbaarheid van data in real-time. Wat Wibe als organisatie kenmerkt is het streven naar een digitale transitie en vernieuwing. Het gebruikmaken van een PIM-pakket zoals dat van Proplanet ondersteunt hen hierbij.
Alles over Wibe Group"Niet oud en stoffig, maar efficiënt en digitaal."
Het vraagstuk
Voor Wibe Group is productdata essentieel. Ze wisselen productdata uit met veel andere partijen in de markt, waaronder groothandels. Wibe Group was daarom op zoek naar een intuïtieve manier om met data te werken die aansluit bij alle partners en klanten, ook bij installateurs. Zij wilden bijvoorbeeld rekenen in meters in plaats van aantal stuks.
Wibe Group was in de situatie voorheen reeds bekend met de PIM software van Proplanet (DataProcessor), maar bleek lang niet alle mogelijkheden van de PIM-software te benutten.
Waarom Proplanet PIM?
Een oud-collega had in het verleden al met het Proplanet PIM systeem gewerkt en had hier goede ervaringen mee. Op basis daarvan is Wibe Group met Proplanet om de tafel gegaan, om uit te zoeken of Proplanet een goede partij is die aan de wensen op het gebied van productdatabeheer zou kunnen voldoen. Wibe Group had daarnaast de wens om snel live te gaan en resultaat te behalen. Een eerste gesprek met Proplanet voelde voor Wibe Group goed en gaf vertrouwen in Proplanet als PIM-partner.
"Avonden met collega's uit diverse teams bij elkaar zitten voor een deep-dive pizzasessie, daar hebben we echt te grootste slagen mee weten te maken."
Hoe zag het implementatieproces eruit?
Avonden bij elkaar zittenOp 23 november vond de eerste afspraak tussen Wibe Group en Proplanet plaats. Op 15 december moest het Proplanet PIM systeem live zijn om op 1 januari een frisse, nieuwe start te maken.
Er moest dus flink doorgepakt worden. De productspecialisten van zowel Wibe Group als Proplanet hebben daarom diverse ‘pizzasessies’ gehouden: avonden bij elkaar zitten om de data onder de loep te nemen en alle mogelijkheden te bespreken. Hierbij waren de productspecialisten van diverse lijnen aanwezig die zowel het product als de oude situatie kenden, evenals de marketing manager, commercial leader Nederland en het customer care team van Wibe Group. Vanuit Proplanet waren er een product consultant en sales consultant aanwezig.
Om het Proplanet PIM systeem effectief te kunnen implementeren, is er validatie gedaan bij andere partijen, zodat het systeem meteen op een effectieve en efficiënte manier ingericht kon worden.
Uitdagingen
Kansen
Hoe wordt het Proplanet PIM syteem gebruikt?
Diverse bronnenWibe Group gebruikt niet alleen het PIM systeem (Dataprocessor) van Proplanet, maar ook het DAM (Digital Asset Management) systeem.
In het PIM-systeem wordt de data van zo’n 3000-4000 materialen van Wibe Group beheerd.
Deze data wordt verzameld vanuit diverse bronnen. Een groot deel van de data is nog historische data die destijds ook al in het Proplanet PIM systeem werd beheerd. Voor nieuwe producten zijn er in-huis templates ontwikkeld, afgestemd op de systemen waarmee Wibe Group werkt, om commercialisatie van deze nieuwe producten te vereenvoudigen. Tot slot is er de logistieke data, die aangeleverd wordt door engineering in Excel-formaat. Het Proplanet PIM systeem biedt standaard functionaliteit om al deze data automatisch te importeren.
Nadat alle productdata verzameld en verrijkt is, wordt deze door Wibe Group gepubliceerd op de datapool 2ba. De klanten van Wibe Group, de groothandels en distributeurs, kunnen deze data vervolgens importeren en gebruiken in hun eigen e-commerce systemen, waardoor de data altijd volledig en actueel is.
De voordelen van het Proplanet PIM-systeem
In een notendopWibe Group is positief over Proplanet. De samenwerking is resultaatgericht en samen zijn Wibe Group en Proplanet razendsnel tot implementatie van het nieuwe PIM-systeem gekomen.
Intuïtieve software
In de basis werkt de Proplanet PIM software intuïtief. Hierdoor kun je veel werk verzetten op een eenvoudige manier. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden binnen het Proplanet PIM systeem. Kort samengevat is het Proplanet PIM systeem "Easy to learn, hard to master".
Persoonlijk contact
Er zijn misschien wel een miljoen oplossingen te bedenken om productdata te beheren. Echter, voor Wibe Group komt het vooral neer op één ding: "Wij hebben een vraag, hoe kan jij ons daarin begeleiden?" Het team van Proplanet is goed en snel bereikbaar om vragen te beanwoorden, zelfs buiten kantoortijden.
Snelle implementatie
In november vonden de eerste gesprekken plaats en in januari was het Proplanet PIM-systeem compleet 'up and running'. Dankzij de snelle, maar geïnformeerde keuzes van de Proplanet consultants konden knopen snel doorgehakt worden.