Sales & Marketing Teams
Waarom hebben zij een PIM systeem nodig?In de concurrerende markt van tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om consumenten te voorzien van gedetailleerde en accurate productinformatie, niet alleen in je webshop, maar in al je verkoopkanalen. Zonder PIM is dat vrijwel onmogelijk.
Top 5 voordelen van een PIM voor Sales & Marketing Teams
Naast het distribueren van accurate productgegevens in alle verkoop- en marketingkanalen, is het voor sales en marketing teams ook heel belangrijk dat nieuwe producten zo snel mogelijk in de markt gezet worden. Ook updates en gewijzigde productinformatie moet snel gepubliceerd worden, en producten die niet langer verkrijgbaar zijn moeten verwijderd worden. Zonder PIM systeem is het bijna onmogelijk om de snel wisselende informatie bij te houden.
Hier vind je de 5 belangrijkste voordelen van een PIM systeem voor marketing en sales teams.
Je verkoopt jouw producten wellicht niet alleen via jouw eigen webshop, maar ook via derde partijen zoals marktplaatsen en social media. Wanneer je productinformatie handmatig naar al deze kanalen moet uploaden, ben je hier veel tijd mee kwijt. Bovendien is het risico op fouten groot wanneer je informatie in verschillende systemen moet invullen. Met een Proplanet PIM oplossing hoef je jouw producten maar één keer te verrijken. De informatie in je PIM kan je vervolgens automatisch delen via al jouw verkoopkanalen, zoals je webshop, marktplaatsen en social media platformen. Wanneer je naast een PIM gebruikt maakt van een Digital Asset Management (DAM) systeem, worden ook bestanden zoals afbeeldingen, video’s, datasheets, prijslijsten, etcetera automatisch gesynchroniseerd.
Wanneer alle productinformatie centraal is opgeslagen in een PIM systeem, in plaats van verdeeld over verschillende systemen en mappen, kun je nieuwe producten sneller beschikbaar maken voor jouw klanten. Productgegevens van fabrikanten en distributeurs kunnen eenvoudig geïmporteerd worden in jouw systeem, zodat je meteen de juiste gegevens tot je beschikking hebt. Zo ben jij de eerste die een nieuw product of nieuw assortiment in de markt zet en de eerste die dit product kan verkopen. Bovendien komt jouw webpagina zo hoger in de zoekresultaten, waardoor consumenten die online naar een product zoeken eerder bij jou terechtkomen dan bij je concurrent.
Wanneer de productinformatie in je PIM gecategoriseerd is, kan deze eenvoudig vertaald worden naar een (on- of offline) catalogus, sellsheet of prijslijst. Dankzij de integratie met Adobe InDesign kun je zelf een opvallende brochure ontwerpen, om de artikelgegevens vanuit je PIM hier vervolgens in te importeren. Je kunt de data bovendien gebruiken voor het maken van sales- en marketingmaterialen, zowel voor intern gebruik als voor je klanten. Omdat de data in realtime vanuit je PIM systeem wordt gehaald, is deze altijd up-to-date.
Wanneer je een sales- of marketingcampagne opzet, maak je vaak gebruik van verschillende informatiebronnen. Zo heb je zowel productgegevens als beeldmateriaal nodig. Ook kan het zijn dat je een extern bureau inschakelt om je te helpen bij het uitrollen van je campagne. Met een Proplanet PIM heb je altijd alle benodigde informatie bij de hand. Dankzij de integratie met het Proplanet DAM systeem, worden artikelgegevens en (media)bestanden aan elkaar gekoppeld. Doordat je in het PIM systeem diverse gebruikersgroepen kunt definiëren en rechten toe kunt kennen per gebruiker of gebruikersgroep, kan je freelancers en externe bureaus toegang geven tot jouw ‘Single Source of Truth’, waardoor zij ook beschikken over de meest recente en complete informatie.
Een PIM zorgt niet alleen voor volledige en up-to-date productgegevens, maar ook voor consistentie. Door gebruik te maken van standaard datasets, of deze nu door jouw organisatie, een merk, of door een branchestandaard bepaald zijn, zorg je voor een consistente uitstraling van je producten. Doordat je in je PIM-systeem productgegevens maar op één manier kan invoeren, worden de gegevens voor elk artikel binnen een bepaalde productcategorie of merk op dezelfde manier in jouw saleskanalen getoond. Dit zorgt er bovendien voor dat consumenten de producten in jouw webshop gemakkelijker met elkaar kunnen vergelijken.
"In 2005 is de samenwerking tussen Rexel Nederland BV en Proplanet gestart.
We hebben samen mooie projecten gedaan! Proplanet kent de markt en weet precies in te spelen op de behoefte van de klant.”