Case Study – Yesss Electrical
Met 500 vestigingen in 6 landen is Yesss Electrical een grote speler in de markt van elektrotechnische groothandelaren. Al jaren maken ze gebruik van een webshop, maar tot 5 jaar geleden was deze op sterven na dood: artikelen waren niet vindbaar en de productinformatie was beperkt. Daar wilde Yesss verandering in brengen.
Over Yesss Electrical
Yesss Electrical is een familiebedrijf met 13 vestigingen in Nederland. De elektrotechnische groothandel is opgericht door 2 broers en heeft de thuisbasis in Engeland. Verder zijn ze te vinden in Frankrijk, Luxemburg, Italië en Duitsland. De klantengroep van Yesss omvat vele zzp’ers. De reden hiervoor is dat zij bij Yesss tot 22.00 uur ’s avonds bestellingen kunnen plaatsen die de volgende dag vanaf 7.00 uur ’s ochtends klaarliggen bij één van de vestigingen. Handig als men overdag werkt en ’s avonds de bestellingen doet.
Ondanks de internationale aanwezigheid van Yesss Electrical hebben de landen een eigen centraal magazijn, eigen verantwoordelijkheden en (deels) hun eigen systemen.
Het vraagstuk van Yesss Electrical
Een standaardformaatYesss werkte al met het PIM-systeem van Proplanet (Dataprocessor), maar de mogelijkheden hiervan werden nauwelijks benut. Er was wel toegang tot modules, maar deze werden niet gebruikt. De ETIM classificatie was wel ingebouwd, maar niemand had een idee wat dat inhield. Er werd geen gebruik gemaakt van koppelingen met andere systemen.
Totdat Martin Distelbrink binnenkwam als e-commerce en content manager voor Nederland, Duitsland en Luxemburg. Hij was al bekend met de Proplanet PIM software vanuit een vroegere werkgever en wist het team bij Yesss te overtuigen van de potentie.
Alles wat je nodig hebt in de elektrotechniek kan je in het Proplanet PIM systeem stoppen.
De data is altijd correct
Op dat moment was de webshop van Yesss Electrical op sterven na dood. De helft van de artikelen was niet vindbaar. Onder leiding van Martin heeft Yesss een switch gemaakt in het werken met het Proplanet PIM systeem. Martin is zelf aan de slag gegaan met een koppeling met 2ba, zodat productinformatie vanuit 2ba binnengehaald kan worden om deze vervolgens te verrijken.
Ook bleek er behoefte te zijn aan een compleet nieuwe webshop, gekoppeld aan de productdata in het PIM systeem.
Hoe zag het implementatieproces eruit?
Als eerste moest de data ververst en aangevuld worden. Hiervoor is eerst alle beschikbare data opgehaald en opnieuw ingelezen in het Proplanet PIM systeem. Vervolgens zij de kenmerken aangevuld, is er een check gedaan of de data actueel was en heeft Yesss leveranciers opgebeld om de data te actualiseren en ETIM klassen op te vragen.
In februari 2021 is Yesss gestart met de opzet van een nieuwe webshop. In mei werd Erik van den Berg van Proplanet hierbij aangehaakt. Op dat moment was er al een webshop en een koppeling met het PIM systeem. Ook in Duitsland was er een webshop, maar hier was men niet tevreden over. Samen met Peter van der Stam van Proplanet zijn de wensen van Yesss betreffende de webshop besproken. Men besloot alles wat er was ‘in de prullenbak’ te gooien en opnieuw te beginnen. In april 2022 moest de nieuwe webshop live zijn in Nederland.
We hebben de webshop gepromoot door klanten te bellen en ze te vragen of ze een inlog wilden en tegelijk scherpe acties aan te bieden.
Ervaringen met het Proplanet PIM systeem
Voldoet Proplanet aan de wensen?De hele bouw en implementatie van de Yesss Electrical webshop heeft ongeveer een jaar geduurd: volgens planning. Op 2 april 2022 was de Nederlandse website live en 1,5 jaar later volgde de Duitse. Het koppelen met de systemen in de UK ging niet altijd even vloeiend, maar ook dit werkt nu zoals het hoort.
Elke woensdag was er een meeting tussen Yesss Electrical en Proplanet om de voortgang te bespreken. Inmiddels werken er 9 mensen binnen Yesss met het PIM systeem, onder andere de afdeling pricing, dataspecialisten en Martin zelf.
Naast het PIM systeem (Dataprocessor) maakt Yesss ook gebruik van het ingebouwde DAM-systeem, de Autopub module, ETIM classificatie en een koppeling met e-commerce.
800.000+ producten in één systeem
Inmiddels worden er meer dan 800.000 producten beheerd in het Proplanet PIM systeem. De informatie voor deze producten wordt aangeleverd door de leveranciers, via 2ba. Vervolgens wordt deze verrijkt met logistieke gegevens en een eigen artikelnummer. Deze data wordt vervolgens geëxporteerd naar de Yesss Electrical webshop en terug naar 2ba.
Koppelingen met andere systemen
Syntess en backofficeNaast de koppeling met de eigen webshop, is er ook een koppeling met Syntess, een ERP-systeem voor installateurs. Via deze koppeling kunnen installateurs bestellen in de Yesss webshop door alles in een winkelmandje te stoppen, een ordernummer mee te geven en dan een knop te drukken om de bestelling door te zetten naar één van de vestigingen van Yesss Electrical.
Ook is het backoffice systeem in het Verenigd Koninkrijk gekoppeld aan de webshop via een API. Via deze koppeling worden onder andere prijsinformatie, condities en voorraden doorgegeven.
Ook Italië wil aan de slag met ETIM.
De voordelen van Proplanet volgens Yesss Electrical
Martin: “Alles wat je nodig hebt in elektrotechniek kan je in het Proplanet PIM systeem stoppen. Alles staat altijd in hetzelfde formaat, zodat we niet voor verrassingen komt te staan. In Nederland zijn we hier al heel ver mee dankzij ETIM. Dit voorkomt foutmeldingen en zorgt ervoor dat de data die je aan je klant wil tonen altijd correct is. Bovendien kan je zelf de informatie toevoegen die je wil, door velden toe te voegen. De diverse export- en importformaten en de mogelijkheid direct te koppelen met 2ba zijn ideaal. De 1-op-1 koppeling met de webshop is ook erg fijn.”