Onboarding support

Het implementeren van een (nieuw) PIM systeem kost veel werk en is een technisch proces. Daarom helpen we je altijd bij de implementatie van jouw Proplanet PIM.

Starten met Proplanet PIM

We helpen je graag bij de implementatie van je nieuwe PIM systeem

Of je nu fabrikant, groothandelaar, winkelier of distributeur bent, je hebt ongetwijfeld een aantal wensen en eisen voor je nieuwe Proplanet PIM oplossing en je eigen manier van werken met betrekking tot de implementatie ervan.

Jouw Proplanet consultant begeleidt de technische implementatie van ons PIM systeem van begin tot eind. We helpen jou en je werknemers bovendien bij alle overige processen die verband houden met de implementatie, zoals integraties met je back-office systemen, ERP systeem en het gebruik van data pools. Ook bieden we doorlopend support en trainingen aan wanneer je het nieuwe PIM systeem in gebruik neemt, zodat je leert hoe alles werkt en je alle functionaliteiten optimaal kunt benutten.

Als de implementatie van een PIM systeem onderdeel is van een breder digitaliseringsproject, dan helpen we je graag bij het in goede banen leiden van dit project door middel van projectmanagement.

Het onboarding proces

Infographic - De onboarding flow van Proplanet PIM

Het PIM onboarding proces in 5 stappen

Onze experts werken samen met jou aan deze 5 stappen om het onboarding proces zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen en jouw PIM systeem op de afgesproken datum up and running te hebben. We dragen er zorg voor dat je klaar bent om ‘omnichannel’ te verkopen, zodat je snel gebruik kunt maken van nieuwe verkoopkanalen.

We plannen een telefonisch gesprek met je in om je wensen te bespreken. We willen graag weten of je een fabrikant, groothandelaar, retailer of inkoopgroep bent, om je doelen beter te begrijpen. Daarnaast bespreken we jouw redenen om in een PIM systeem te investeren. Vervolgens plannen we een kennismaking. Deze kan plaatsvinden op ons kantoor, bij jouw organisatie of op een andere locatie, of zelfs via Teams.

Voordat het kennismakingsgesprek plaatsvindt, ontvangen we demo-data van je. Je kunt deze in elk gewenst formaat aanleveren. We gebruiken deze data om een demonstratie van ons PIM systeem te doen, zodat je een beter idee krijgt van wat onze software voor je kan betekenen.

Tijdens het gesprek bespreken we de diverse exportformaten en classificaties die ons PIM systeem ondersteunt, waaronder DICO, BMECAT, Datanorm, PAB, ETIM, GS1, UNSPNC en meer. We bespreken hoe je op dit moment jouw data verzamelt en distribueert en waar je data naartoe geëxporteerd moet worden, welke systemen je momenteel gebruikt en welke integraties nodig zijn met bijvoorbeeld jouw ERP systeem, webportals en data pools.

We plannen een vervolgmeeting in om alle vragen die je eventueel hebt na deze meeting te beantwoorden.

Samen met jou creëert onze Proplanet consultant een schematisch overzicht van alle data flows binnen jouw organisatie. Voor elke data flow maken we een mapping. Voor alle velden met data die uitgewisseld moet worden, bepalen we of nieuwe of geüpdatete data moet worden genegeerd, de bestaande data moet overschrijven of moet worden toegevoegd.

Op basis van deze beslissingen, configureren we import en export routines. Deze kunnen gebaseerd worden op bestaande formats zoals BMECat, DICO, FABDIS, GS1 of PAB, maar je kunt ook je eigen format samenstellen. Uiteraard kunnen wij dit ook voor je doen indien gewenst. Je kunt ook een nieuw format opstellen in excel, csv of xml.

Wanneer we de data flow hebben gecreëerd, checken we of deze aansluit bij jouw wensen. Als je bijvoorbeeld je data wil exporteren naar 2ba, controleren we of de informatie juist wordt weergegeven in 2ba.
Als je je data wil exporteren naar standaardformaten zoals BMECat of DICO, controleren we of de data voldoet aan de branchestandaarden.

Nu je PIM systeem klaar is voor gebruik, zullen we jouw nieuwe Product Information Management software introduceren binnen jouw organisatie. We bieden altijd een introductietraining aan om jouw werknemers bekend te laten raken met de nieuwe software. Dit kunnen we zowel via Teams als op locatie doen.

We introduceren de verschillende modules die binnen het Proplanet PIM systeem bestaan, zoals data classificatie, het beheren van productinformatie en het importeren en exporteren van data. We behandelen bovendien elk ander onderwerp dat jij belangrijk vindt. We kunnen deze trainingssessie opnemen, zodat jij en je werknemers hem later kunnen terugkijken via ons trainingsplatform, de Proplanet Academy.

Na de introductietraining kunnen we eventueel extra trainingssessies inplannen om dieper in te gaan op specifieke onderwerpen. Ook kunnen we een sessie inplannen waarin we jouw wensen in meer detail bespreken.

Ga aan de slag!