Wat is een PIM?
Een Product Information Management (PIM) systeem is een programma om productdata te verzamelen, op te slaan, te bewerken en te distribueren. Onder productdata vallen onder andere de productnaam, omschrijving, EAN-code, GTIN, afmetingen en gewichten en andere (technische) specificaties. Er bestaan PIM systemen die in de cloud werken, zoals de Proplanet PIM, maar een PIM kan ook lokaal werken.
Single source of truth
Een PIM is bedoeld als een centrale database die een ‘single source of truth’ is, de enige bron met correcte data, voor iedereen die informatie nodig heeft over jouw producten, of dat nu technische specificaties zijn, een productomschrijving of een handleiding. Zowel interne als externe partijen kunnen toegang hebben tot deze productdata. Denk aan je werknemers, maar ook klanten of wederverkopers. Een PIM wordt gebruikt door fabrikanten, groothandelaren, distributeurs, retailers en inkoopgroepen. De data in een PIM wordt vaak gestructureerd volgens standaard classificatieformaten, zoals ETIM, GS1 of UNSPSC.
Het doel van een PIM
Met een PIM kun je de productcontent binnen je bedrijf efficiënt onderhouden, ook wanneer je verschillende merken en/of productcategorieën voert, verschillende talen gebruikt of je data via verschillende verkoopkanalen verspreidt.
Een PIM zorgt ervoor dat productinformatie snel en eenvoudig gedeeld kan worden op al jouw online verkoopplatformen, zoals je webshop, online catalogus, mobiele applicatie, marktplaatsen en social media. De data die jouw PIM bevat kan ook gebruikt worden om offline verkoop- en promotiematerialen te maken, zoals datasheets, catalogi en brochures.
Bovendien maakt een PIM het mogelijk om je data via een datafeed te delen met verkooppartners, retailers en data pools zoals 2ba en EDATA.
Het doel van een PIM systeem: data classificeren, verrijken en publiceren
Integraties met interne systemen
Een PIM is vaak geïntegreerd met andere interne systemen, zoals een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. Het gaat dan vooral om het delen van transactionele data, zoals voorraadniveaus en prijzen. Een dergelijke integratie zorgt ervoor dat je alle productinformatie op één plek, in één systeem, kunt beheren. Hierdoor is er geen inconsistentie tussen verschillende systemen en kun je je producten bovendien efficiënter beheren.
1. Data verzamelen & importeren
Verzamel alle productinformatie uit verschillende systemen, zoals ERP's, voorraadbeheersystemen en data van leveranciers. Schoon je data op zodat deze accuraat en up-to-date is.
2. Data classificeren & verrijken
Classificeer en categoriseer je data volgens jouw hiërarchie. In de Proplanet PIM kun je je data classificeren volgens onder andere de ETIM of GS1 standaarden, indien dit voor jouw producten van toepassing is. Verrijk je data met gedetailleerde beschrijvingen, instructies, afbeeldingen, video's en specificaties.
3. Data publiceren en delen
Publiceer je data naar jouw webshop, mobiele app, social media platformen, marktplaatsen, etcetera. Deel je data met je (b2b) klanten en datapools, indien gewenst via datafeeds.
Ontdek het Proplanet PIM systeem
Lees hier alles over het Proplanet PIM systeem. Of vraag een gratis demo aan om te ontdekken of onze PIM software iets voor jouw bedrijf is!