Groothandels, distributeurs en retailers

Waarom heb jij een PIM systeem nodig?

Als groothandel, distributeur of retailers heb je te maken met een groot aantal producten van verschillende leveranciers. Assortimenten wijzigen continu. Daarom is het enorm belangrijk dat je een compleet overzicht bewaart van alle beschikbare producten.

Houd een compleet en up-to-date overzicht

Eenvoudiger producten filteren en zoeken

Productassortimenten zijn steeds in beweging. Ze veranderen per seizoen, producten worden geüpdatet en verbeterd, en nieuwe producten worden geïntroduceerd. Ook is het belangrijk om bij te houden welke producten uit het assortiment verdwijnen of worden teruggeroepen. Daarom is het enorm belangrijk om een compleet overzicht te hebben van alle beschikbare producten. Zo zorg je ervoor dat je vergelijkbare productseries kunt vergelijken om de beste deal te vinden en de producten van jouw keuze snel in de markt te zetten.

Bovendien wil je snel en eenvoudige productdata kunnen importeren uit datapools en toegang hebben tot data van goede kwaliteit die voldoet aan branchestandaarden en andere data eisen. Je wil dat klanten snel het gewenste product kunnen vinden en in één keer het juiste product bestellen. Dit zorgt voor minder retouren, minder vragen op je klantenservice en minder logistieke handelingen en kosten.

Top 5 voordelen van een PIM voor groothandels, distributeurs en retailers

Weet je nog niet zeker of een Product Information Management systeem de juiste oplossing voor je is? Hier is onze top 5 van voordelen die het implementeren van een PIM-systeem rechtvaardigen.

Zonder geavanceerd PIM systeem is het bijna onmogelijk om productinformatie van hoge kwaliteit te verzamelen, beheren en distribueren, zeker wanneer het om complexe en meervoudige productseries gaat. Oplossingen zoals de Proplanet PIM bieden een centrale databank voor je productinformatie van alle leveranciers, met de mogelijkheid om deze te koppelen met vooraanstaande datapools en de informatie te classificeren volgens internationale standaarden zoals ETIM, GS1 en UNSPSC.

Van fysieke winkels tot webshops, van brochures tot smartphone apps; de huidige verkoop- en marketingkanalen zijn continu in ontwikkeling. Elke groothandelaar, distributeur en retailer heeft zijn of haar eigen voorkeursmarketingmix en het is essentieel dat je PIM-systeem deze ondersteunt. Een PIM maakt het snel en eenvoudig om accurate, verrijkte en consistente productdata te delen in al je verkoopkanalen en in het formaat dat jouw klanten nodig hebben.

Gedetailleerde productinformatie helpt een klant om te beslissen of hij een product wel of niet aanschaft, zeker online. Als er informatie ontbreekt of incorrect is, zal de klant waarschijnlijk ergens anders gaan shoppen. Het implementeren van een PIM systeem voorkomt dat je klanten verliest door een gebrek aan goede informatie, of doordat de klant deze eenvoudigweg niet kan vinden. Een PIM staat het gebruik van geavanceerde filter- en zoekmogelijkheden toe. Dit leidt tot een betere klantervaring en meer tevredenheid. Zo zorg je dat klanten terugkeren naar jouw winkel of webshop en genereer je meer omzet.

Doordat jouw klanten eenvoudiger het juiste product kunnen vinden, bespaar je tijd bij je klantenservice. Er zullen minder vragen binnenkomen over bijvoorbeeld productspecificaties. Ook zullen er minder producten geretourneerd worden wanneer de klanten vóór aanschaf al beschikken over volledige en accurate productinformatie, wat de afdeling logistiek tijd bespaart én je bespaart op verpakkingsmaterialen en transportkosten.

Speciale gelegenheden, feestdagen en seizoenen vragen om specifieke producten. Denk aan kerstversiering in het najaar, tuingereedschap in het voorjaar en barbecues in de zomer. Deze seizoenstrends zijn voorspelbaar en kunnen elk jaar gepland worden. Echter, sommige trends komen en gaaan naargelang de smaak van de consument. Op deze trends moet je als verkoper snel reageren en je aanbod aanpassen. Wanneer je een geavanceerd PIM-systeem gebruikt, kun je trendproducten snel in de markt zetten via al je verkoopkanalen. Een product hoeft maar één keer aangemaakt te worden en de informatie kan vervolgens eenvoudig gedeeld worden in de supply chain en al jouw sales- en marketingkanalen. Wanneer het seizoen of de trend weer voorbij is, kan je de producten weer eenvoudig uit je assortiment verwijderen.

Logo Channel Studios
“Een rendabele, schaalbare oplossing en deskundig advies”

"We zijn erg blij met de samenwerking met Proplanet als hun partner op het gebied van het publiceren van productcatalogi. Onze klanten kunnen zo profiteren van de voordelen van onze relatie. Vaak vragen ze of we iemand kennen die hen kan helpen met het beheren van productinformatie, zoals het classificeren van productdata, het verrijken van data en digitalisering. We kunnen onze klanten nu verwijzen naar Proplanet voor een rendabele en schaalbare oplossing, en deskundig advies."

Channel Studios

Paul Duggleby - Channel Studios
5 stars

Ben jij klaar voor een PIM?

Proplanet PIM Systeem