PIM voor voorraadbeheerders

Waarom hebben voorraadbeheerders een PIM nodig?

Met een PIM hebben voorraadbeheerders een volledig overzicht van het productportfolio, inclusief uitgebreide data over elke SKU.

De 5 belangrijkste voordelen van een PIM voor voorraadbeheerders

Hoewel voorraadbeheer over het algemeen niet plaatsvindt binnen een PIM, maar in een ERP, is het wel belangrijk dat de productinformatie altijd actueel en accuraat is. Zonder kloppende productdata kan een voorraadbeheerder geen bestellingen doen, artikelen inboeken of voorraadniveaus nakijken.

Een PIM is daarom van groot belang voor een voorraadbeheerder om zijn efficiëntie te verhogen en fouten te verminderen. Hieronder zetten we de 5 belangrijkste voordelen van een PIM voor voorraadbeheerders op een rij.

Efficiënt voorraadbeheer valt of staat met centralisatie. Hiervoor is een PIM onmisbaar. Data kan direct geïmporteerd worden in je PIM-systeem, gestructureerd volgens branche-standaarden, inclusief logistieke gegevens zoals gewichten, afmetingen en EAN-codes. Door de informatie in je PIM vervolgens te koppelen aan je voorraadbeheer, kun je de actuele voorraden altijd inzien en hoef je de voorraad niet handmatig bij te houden. Ook hebben andere medewerkers binnen de organisatie toegang tot voorraadniveaus, zonder dat ze in een voorraadbeheerprogramma hoeven te kijken.

Als productattributen wijzigen of informatie bijgewerkt wordt, kan dit een uitdaging zijn wanneer de voorraadbeheerder in een ander systeem werkt dan bijvoorbeeld de inkoper. Wanneer je echter werkt met een PIM systeem en deze aan je voorraadbeheer / ERP koppelt, worden wijzigingen die in één systeem gedaan worden, meteen doorgevoerd in alle systemen. Hierdoor verklein je de kans op fouten in bestellingen en voorraden.

Doordat de consument altijd beschikt over volledige en actuele informatie via de saleskanalen van jouw organisatie, worden er minder vaak verkeerde producten besteld en dus minder producten geretourneerd. Dit bespaart de voorraadbeheerder en magazijnmedewerkers een hoop werk. Bovendien voorkomt het extra kosten voor transport en verpakkingen. Bijkomend voordeel is dat er minder leveringen plaatsvinden en minder verpakkingsmateriaal wordt verspild, waardoor je ook nog eens de ecologische voetafdruk van je organisatie verkleint.

De Proplanet PIM oplossing biedt een groot aantal integraties aan via open APIs, zodat het PIM systeem eenvoudig gekoppeld kan worden met bestaande systemen die gebruikt worden door voorraadbeheerders en klantenserviceteams. Denk aan ERP en CRM-systemen en datapools. Data kan in een grote variëteit aan formaten geëxporteerd worden. Zo maakt iedereen binnen jouw organisatie gebruik van dezelfde gegevens en is je PIM een Single Source of Truth voor alle vragen over producten, van technische specificaties tot voorraadniveaus en van prijzen tot afbeeldingen.

Omdat in het Proplanet PIM systeem automatisch data uit datapools opgehaald kan worden, is het toevoegen van nieuwe producten kinderspel. Wanneer een nieuw product toegevoegd wordt aan het assortiment, worden productgegevens automatisch opgehaald op basis van een EAN-code of artikelnummer. Dit voorkomt het handmatig hoeven aanmaken van nieuwe producten. Hiermee bespaar je als Stock Manager enorm veel tijd met het toevoegen van logistieke informatie.

Rexel logo
“Inspelen op de behoefte van de klant”

"In 2005 is de samenwerking tussen Rexel Nederland BV en Proplanet gestart.
We hebben samen mooie projecten gedaan! Proplanet kent de markt en weet precies in te spelen op de behoefte van de klant.”

Roy Roelofs - Rexel Nederland BV
5 stars

Ben jij klaar voor een PIM?

Proplanet PIM Systeem