PIM voor CEO’s & CFO’s

Waarom heb jij een PIM systeem nodig?

Op directieniveau is een PIM systeem niet van belang voor dagelijkse werkzaamheden, maar wel om vooruit te kijken en je organisatie toekomstbestendig te maken. Een PIM kan je helpen je ROI te verhogen.

Top 5 voordelen van een PIM voor CEO's en CFO's

Als CEO of CFO is de Return On Investment (ROI) één van de belangrijkste peilers binnen jouw organisatie. Het aanschaffen van PIM is een investering, dus bij Proplant begrijpen we dat je kritisch bent met betrekking tot het implementeren van nieuwe software.

Gelukkig verdient de implementatie van een PIM systeem zichzelf binnen no-time terug. We geven je de 5 belangrijkste redenen waarom je zou moeten investeren in een PIM systeem.

Het verhogen van je ROI gaat hand in hand met het verhogen van je operationele efficiëntie en het verlagen van je kosten. Wanneer je nieuwe bedrijfssoftware, zoals de Proplanet PIM, introduceert binnen jouw organisatie, kun je de informatie van al jouw producten sneller en eenvoudiger importeren, beheren, verrijken en delen in al jouw verkoopkanalen en/of met je klanten. Je bespaart hiermee veel tijd, doordat productgegevens niet meer handmatig ingevoerd hoeven te worden. Zo breng je nieuwe producten sneller op de markt en ben je je concurrentie voor, terwijl je manuren bespaart.

Een Product Information Management systeem zorgt ervoor dat alle productgegevens centraal bewaard en beheerd worden, in een ‘Single Source of Truth’. Hierdoor is het niet meer nodig om gewijzigde productgegevens aan te passen in meerdere systemen, omdat alle interne systemen aan elkaar gekoppeld zijn. Wanneer je bovendien gebruik maakt van datapools, komt de data al in het juiste formaat binnen en wordt deze automatisch correct gecategoriseerd en verrijkt. Ook data uit andere bronnen kan geïmporteerd worden in de Proplanet PIM. Bovendien kan je in de PIM software verschillende gebruikers(groepen) aanmaken en hen verschillende rechten geven, zodat iedereen die gebruik maakt van jouw data, binnen én buiten jouw organisatie, toegang heeft tot dezelfde, up-to-date productinformatie.

Als CFO wil je graag een duidelijk overzicht van je voorraad en verkopen, om een accurate forecast te kunnen maken van de vraag naar jouw producten. Hoewel deze data vaak niet in je PIM opgeslagen is, maar in andere systemen zoals een ERP, kun je deze systemen wel aan elkaar koppelen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen een overzicht van voorraden hebt, maar dat je meteen inzicht hebt in de bijbehorende productgegevens. Dit maakt het bijvoorbeeld eenvoudiger om te zoeken naar vergelijkbare producten wanneer een populair product niet op voorraad is, of om te zoeken naar alternatieven wanneer een product of assortiment fors in prijs verhoogd wordt.

Wanneer de productdata in al je systemen kloppend is, is de kans op het verkeerd labelen van een product en daarmee pickfouten, een stuk kleiner. Bovendien zorgt een PIM ervoor dat je jouw klanten kunt voorzien van volledige, accurate en up-to-date productinformatie, zodat zij gemakkelijker het juiste product kunnen vinden op jouw website. Dit zorgt voor minder foutieve bestellingen en minder retouren. Niet alleen verlaagt dit de transportkosten van zendingen en retouren, maar ook de tijd die het kost om vragen en klachten te behandelen op jouw klantenserviceafdeling. Als bonus levert het ook nog eens meer tevreden klanten op en een hogere klantretentie.

Niet alleen jouw klanten, ook jouw medewerkers zullen tevreden zijn wanneer ze beschikken over de juiste tools en programma’s om hun werk te kunnen uitvoeren. Wanneer jouw medewerkers minder tijd kwijt zijn met het handmatig verwerken van productinformatie, zoals het kopiëren en plakken van productgegevens vanuit door een fabrikant aangeleverde sheets of tussen interne systemen, hebben ze meer tijd over voor uitdagendere werkzaamheden. Dit zorgt ervoor dat jij je medewerkers efficiënter kunt inzetten en dat zij meer afwisseling in hun werk hebben. Zo wordt de kans groter dat je medewerkers langer bij jouw organisatie blijven werken en daarmee verlaag je de kosten voor het werven en trainen van nieuwe medewerkers.

Rexel logo
“Inspelen op de behoefte van de klant”

"In 2005 is de samenwerking tussen Rexel Nederland BV en Proplanet gestart.
We hebben samen mooie projecten gedaan! Proplanet kent de markt en weet precies in te spelen op de behoefte van de klant.”

Roy Roelofs - Rexel Nederland BV
5 stars

Klaar om te investeren in een PIM?

Proplanet PIM Systeem