6 redenen waarom ook jij in een PIM systeem zou moeten investeren
Een PIM systeem is een onmisbaar middel voor elke B2B of B2C organisatie die producten verkoopt, zowel offline als online. PIM oplossingen worden gebruikt door fabrikanten, groothandelaren, retailers en distributeurs om productinformatie te importeren, beheren, verrijken en delen in de gehele supply chain.
Rechts hebben we een aantal indicatoren op een rij gezet die aangeven dat jouw organisatie zou moeten investeren in een modern PIM systeem, zoals die van Proplanet.
Het mooie van systemen zoals het Proplanet PIM is dat ze alle productinformatie samenbrengen op één locatie. Hier kan de informatie centraal beheerd worden en heb je toegang tot de data vanaf elke locatie. Het wijzigen en updaten van de data vindt plaats in real-time, waardoor je productinformatie altijd up-to-date is. In een PIM systeem kun je productinformatie beheren in meerdere talen en meerdere valuta, waardoor het mogelijk is om snel en eenvoudig internationaal uit te breiden en te groeien.
Geld en middelen besparen met een PIM
Het investeren in een PIM draagt enorm bij aan de efficiëntie, productiviteit en juistheid van de data binnen jouw organisatie. Dit heeft een zeer positieve invloed op de klanttevredenheid en daardoor uiteindelijk ook op je winst. Dus waarom zou je gebruik blijven maken van je oude Exceldocumenten?
Verkoop je een product? Dan heb je een PIM nodig!
Hoe wordt een PIM systeem gebruikt?
Hoe een PIM programma gebruikt wordt, en welke voordelen het biedt, is afhankelijk van het type bedrijf, de functie en de afdeling die een PIM gebruikt. Of je nu CEO, marketing manager of voorraadbeheerder bent, of je nu fabrikant of retailer bent: we leggen graag aan je uit hoe een modern PIM systeem jou kan helpen!
Fabrikanten
Fabrikanten verkopen hun producten via diverse kanalen: online via webshops en marktplaatsen, via groothandelaren en distributeurs, via inkoopgroepn en retailers, of misschien zelfs wel direct aan consumenten. Welke route jouw producten ook afleggen naar de eindgebruiker, je wil als fabrikant altijd dat de juiste informatie naar de eindgebruiker gecommuniceerd wordt, en zo snel mogelijk! De Proplanet PIM software kan je hierbij helpen.
Groothandels en retailers
Groothandels, distributeurs, retailers en inkoopgroepen voeren meestal een groot aantal producten van verschillende fabrikanten. Hun assortimenten wisselen continu, door seizoensgebondenheid, productverbeteringen en nieuwe producten van bestaande merken. Het is voor hen dan ook cruciaal om een helder en compleet overzicht te hebben van alle beschikbare producten en om producten met elkaar te kunnen vergelijken om de bestel deal te selecteren. Een PIM systeem is hierbij onmisbaar.
CEO's & CFO's
Als CEO of CFO werk je waarschijnlijk niet dagelijks in een PIM systeem, maar een PIM blijft onmisbaar voor het vooruit plannen, het bepalen van een toekomstige strategie en het behalen van gestelde doelen. Hierbij is ROI uiteraard een belangrijke overweging. Een PIM kan je helpen je ROI te vergroten, en verdient zichzelf zo al snel terug!
Sales & Marketing
De markt is tegenwoordig extreem competitief en het aanbod aan vergelijkbare producten is groot. Als verkoper of marketeer wil je dan ook zorgen voor juiste en heldere informatie in al je verkoop- en marketingkanalen. Updates en nieuwe productlanceringen moeten snel gecommuniceerd worden om je concurrentie voor te blijven. Zonder PIM is dit een zeer uitdagende taak!
"Het werken met Proplanet heeft voor ons een enorm verschil gemaakt. We zien grote besparingen in tijd, moeite en kosten."
James Hargreaves Group
James Hargreaves Group