Het nut van een PIM systeem bij het maken van een productcatalogus

Een goed opgestelde catalogus is een krachtig marketinginstrument dat producten toont, klanten verleidt en zo de verkoop stimuleert. Laten we eens kijken waarom een PIM-oplossing onmisbaar is bij de productie van jouw catalogus.

Gecentraliseerd gegevensbeheer

Manage your productdata with Proplanet

Omdat productassortimenten groeien, kanalen diverser worden en de complexiteit van gegevens toeneemt, voldoen traditionele productiemethoden voor catalogi vaak niet meer aan de eisen van moderne bedrijven. Dan kan een Product Information Management (PIM) systeem helpen, door de manier waarop catalogi worden gemaakt, beheerd en gedistribueerd te vereenvoudigen.

Het hart van elke catalogus wordt gevormd door productinformatie – details over elk artikel zoals beschrijvingen, afbeeldingen, specificaties en prijzen. Het efficiënt beheren van deze gegevens is cruciaal voor het handhaven van de nauwkeurigheid en consistentie van catalogi. Een PIM-oplossing fungeert als een centrale opslagplaats, waar alle productinformatie op één plek wordt bewaard. Hierdoor zijn er geen verschillende spreadsheets of databases nodig, waardoor het risico op fouten, duplicaties en inconsistenties afneemt. Met een PIM systeem kunnen updates en wijzigingen snel en direct worden doorgevoerd, zodat elke catalogus de meest actuele productinformatie bevat.

Alles over het Proplanet PIM systeem

De 5 belangrijkste voordelen van een PIM voor een productcatalogus

De voordelen van een Product Information Management (PIM) oplossing voor catalogusproductie zijn onmiskenbaar. Van gecentraliseerd gegevensbeheer en gestroomlijnde workflow tot kanaalconsistentie, automatiseringsmogelijkheden, schaalbaarheid en beheer van gegevenskwaliteit, PIM stelt bedrijven in staat om de een moderne catalogus te produceren zonder hier te veel tijd aan kwijt te zijn en om zo nieuwe kansen in het digitale tijdperk te benutten.

Gestroomlijnde workflow

Bij de productie van catalogi zijn meerdere partijen betrokken - van productmanagers en marketeers tot ontwerpers en tekstschrijvers - die samenwerken om aantrekkelijke content te creëren. Zonder goede coördinatie en workflow management kan dit proces snel chaotisch en tijdrovend worden. PIM-oplossingen bieden robuuste workflowfuncties waarmee teams rollen kunnen definiëren, taken kunnen automatiseren en de voortgang naadloos kunnen bijhouden. Door de productieworkflow te stroomlijnen, versnelt PIM de time-to-market, verlaagt het de productiekosten en verbetert het de algemene efficiëntie.

Automatisering

Door je PIM te integreren met een tool voor het publiceren van catalogi, kun je de productie van complexe gegevensgestuurde pagina's automatiseren. Door digitale of gedrukte publicaties rechtstreeks vanuit het PIM systeem te maken, bespaart jouw team tijd en vermijd je het risico op handmatige fouten. Bovendien kunnen cataloguspagina's met één druk op de knop worden bijgewerkt wanneer er wijzigingen worden aangebracht in de productgegevens.

Consistentie over verschillende kanalen

In het huidige omnichannel retaillandschap verwachten consumenten een consistente ervaring op alle touchpoints - of dat nu online, in de winkel of via mobiele apparaten is. Het handhaven van uniformiteit in de productpresentatie via verschillende kanalen is zonder de juiste tools een tijdrovende taak. PIM-oplossingen stellen bedrijven in staat om productgegevens en assets centraal te beheren en tegelijkertijd de inhoud af te stemmen op de specifieke vereisten van elk kanaal. Of het nu gaat om een gedrukte catalogus, een e-commerce website of een mobiele app, PIM zorgt ervoor dat productinformatie nauwkeurig, gestandaardiseerd en geoptimaliseerd is voor elk kanaal.

Schaalbaarheid en flexibiliteit

Naarmate je bedrijf groeit, kunnen je behoeften op het gebied van catalogusproductie veranderen. Traditionele productiemethoden voor catalogi zijn vaak niet erg schaalbaar en flexibil. PIM-oplossingen bieden een schaalbare infrastructuur die zich kan aanpassen aan de veranderende behoeften van je bedrijf. Of je nu nieuwe merken of assortimenten toevoegt nieuwe markten betreedt of extra verkoopkanalen inzet, een PIM biedt de flexibiliteit om de groei naadloos op te vangen. Met een PIM kunt je catalogusproductieprocessen klaarmaken voor de toekomst en jouw bedrijfsactiviteiten opschalen.

Datakwaliteit en -beheer

Bij de productie van een catalogus is het van groot belang dat de kwaliteit van de gegevens hoog blijft en dat wordt voldaan aan de industrienormen en voorschriften. Een slechte datakwaliteit tast niet alleen het vertrouwen van de klant aan, maar leidt ook tot operationele inefficiëntie en risico's op het gebied van regelgeving. PIM-oplossingen bevatten robuuste functies voor datakwaliteitsbeheer, waarmee bedrijven datastandaarden kunnen naleven, de nauwkeurigheid van informatie kunnen valideren en de integriteit van gegevens gedurende de hele levenscyclus van het product kunnen handhaven. Door de principes voor datakwaliteit en -beheer te handhaven, kunnen bedrijven risico's beperken, de merkreputatie verbeteren en betere bedrijfsresultaten behalen.

De finishing touch: AutoPub

van pim productdata naar catalogus

Met de AutoPub-module van Proplanet kun je productcategorieën samenstellen op basis van de gegevens die centraal in je PIM zijn opgeslagen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld catalogi en product sheets te publiceren. De informatie op de pagina’s wordt rechtstreeks uit het Proplanet PIM systeem gehaald, waardoor deze altijd consistentie en actueel is. Met de ondersteuning van onze partner Channel Studios kunnen Proplanet-klanten snel en eenvoudig duizenden cataloguspagina’s per jaar in meerdere talen produceren.

Neem contact op voor meer informatie
Proplanet PIM Systeem