Wie zijn wij?
Maak kennis met de collega’s van Proplanet!
Peter van der Stam
Mede-oprichter ProplanetAl vanaf dag 1, of eigenlijk al voordat Proplanet überhaupt bestond, is Peter werkzaam bij Proplanet. Hij stond aan de wieg van ons PIM-systeem, Dataprocessor, en is één van de mede-oprichters van de ETIM-classificatie. Peter was werkzaam bij de voorloper van 2ba. Toen er steeds meer vraag kwam naar databeheer vanuit fabrikanten en leveranciers, startte hij met de ontwikkeling van software voor artikelbeheer. Om deze in de markt te zetten, werd Proplanet in 2000 opgericht. Vanuit daar is het bedrijf verder ontwikkeld, waarin Peter een grote diversiteit aan rollen heeft vervuld: van softwareontwikkelaar tot projectmanager!
Wat houdt werken bij Proplanet in?
Na 25 jaar Proplanet kent Peter het reilen en zeilen van Proplanet door en door. We vroegen hem naar zijn ervaringen met werken bij Proplanet.
Ik heb binnen Proplanet heel veel rollen gehad. Ik ben gestart met de ontwikkeling van Dataprocessor (ons PIM systeem) en ben later verder gegaan met de ontwikkeling van webshops. In de afgelopen jaren hebben we deze twee vakgebeiden echt gescheiden. Aan de ene kant is er een team dat zich bezighoudt met het product, PIM, en aan de andere kant een team dat zich focust op projecten, custom oplossingen voor het publiceren van data. Vroeger was ik dus vooral ontwikkelaar, maar nu ben ik meer bezig met projecten bij klanten. Ik zet vragen van klanten om in concrete functionaliteiten. Daarnaast kan ik overal ingezet worden wanneer collega’s ondersteuning nodig hebben, vanwege mijn lange historie bij Proplanet en de kennis die ik daarbij opgedaan heb.
Het leukste vind ik om het gesprek aan te gaan met nieuwe en bestaande klanten. Wanneer zij vragen stellen, kan ik referen aan oplossingen die Proplanet al heeft ontwikkeld, of die we voor ze kunnen maken. Ik kan ze zo helpen hun vraagstukken op te lossen.
Dat gaat vaak verder dan een gesprek met alleen de klant. Ik praat ook met hun leveranciers en hun klanten om een totaaloverzicht te krijgen en er zo voor te zorgen dat het hele proces goed werkt. Ik houd hierbij ook rekening met koppelingen met andere systemen die de klant gebruikt.
Vroeger voerde ik deze gesprekken vooral met techneuten, maar tegenwoordig is ook het gebied van marketing erbij betrokken.
Verder help ik onze ontwikkelaars graag bij zaken waar ze tegenaan lopen, door op een dieper niveau te kijken naar uitdagingen waar klanten mee te maken krijgen.
We bieden niet alleen een softwarepakket aan, maar juist een totaaloplossing. We merken dat steeds meer bedrijven zoeken naar mogelijkheden om te outsourcen; ze willen niet meer alles zelf doen. Daar springen wij op in door werk uit handen te nemen. We kunnen bijvoorbeeld het hele beheer van productdata uit handen nemen, of zorgen voor de hosting van data.
Ook zorgen we ervoor dat alles aan elkaar gekoppeld wordt. We zorgen dat niet alleen ons PIM systeem goed ingericht wordt, maar ook dat deze goed wordt gekoppeld aan andere systemen die onze klant gebruikt, zodat het gehele bedrijfsproces van de klant geoptimaliseerd wordt.
Zo gebruikt één van onze klanten, Elektramat, een extern CMS-platform voor hun webshop, Magento, in combinatie met ons PIM-systeem. Wij hebben ervoor gezorgd dat Magento automatisch wordt gevoed met data uit het PIM-systeem.
Één van onze klanten is Rexel Nederland. Binnen Rexel wordt gebruik gemaakt van corporate toepassingen die wereldwijd hetzelfde zijn. Echter, binnen Nederland maken installateurs gebruik van een externe service om productdata door te sturen. Hiermee kunnen zij onder andere orders insturen en leverbevestigingen ophalen. Om deze orders goed te kunnen verwerken, moeten ze op de juiste manier doorgestuurd worden naar de corporate systemen die Rexel internationaal gebruikt. Proplanet heeft voor Rexel een koppeling gemaakt die ervoor zorgt dat deze orders juist verwerkt worden.
Ik denk dat we ons steeds meer gaan richten op diensten om het product (Proplanet PIM) heen. We kunnen bijvoorbeeld kleine stukjes van het proces uit handen nemen, zoals bij Elektramat, of werk uit handen van onze klanten nemen door bijvoorbeeld het beheer van productdata over te nemen.
Ook zijn we bezig met ontwikkelingen om data meer inzichtelijk te maken om deze zo te gebruiken voor marketingdoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van dashboard in Power BI. Op deze manier kan de enorme hoeveelheid aan data die bedrijven hebben eenvoudiger gebruikt worden voor bijvoorbeeld een analyse van de markt.
Verder willen we onze doelgroep uitbreiden. We willen bijvoorbeeld internationaal doorgroeien. Onze software is hier al klaar voor. Ook willen we ons richten op branches buiten de elektrotechnische sector. De ETIM-classificatie is weliswaar ingebouwd in ons PIM-systeem, maar het systeem kan ook andere dataformaten aan. Eigenlijk past elke data-structuur in ons PIM-systeem.