Case Study – James Hargreaves Group
James Hargreaves Group werd opgericht in 1923 als James Hargreaves (Plumbers Merchants) Ltd. In de daaropvolgende decennia heeft het bedrijf een benijdenswaardige reputatie opgebouwd, dankzij hun inzet om uitstekende service te leveren en alleen loodgieterswerk, verwarming en badkamerartikelen van de beste merken wereldwijd en de hoogste kwaliteit te leveren.
Het James Hargreaves Group hoofdkantoor bevindt zich in Burnley, Lancashire en het bedrijf heeft vestigingen in het noorden van Engeland en verder
“We zien enorme besparingen op het gebied van tijd, middelen en kosten.”
De uitdaging
30.000 producten, 4 websitesAls groep biedt James Hargeaves meer dan 30.000 producten van meer dan 300 verschillende merken aan. Buiten hun retailnetwerk wilde de groep hun online positie versterken en hun badkamerartikelen, evenals hun loodgietersbenodigdheden, ook online gaan verkopen. Echter, dit was ingewikkeld omdat de groep een aantal verschillende websites beheert die de drie hoofdtakken van het bedrijf vertegenwoordigen, plus hun vierde verkoopkanaal Clipacore Store.
De groep begon aan een digitale transformatie in het voorjaar van 2020. Ze onderwierpen hun Enterprise Resource Planning (ERP) systeem aan een grondige evaluatie, om zo hun vervolgstappen te kunnen bepalen. In eerste instantie kozen ze voor Intact iQ als hun nieuwe ERP provider, om de transactionele productinformatie van de groep te beheren.
Omdat de groep erkende dat een digitalisatieproject expertise nodig heeft, stelde James Hargreaves Group Jason Munslow aan als Head of Digital & Marketing in de zomer van 2020. Jason heeft gedegen ervaring in e-commerce oplossingen en digitalisatieprojecten, die hij opdeed in verschillende branches.
"Het Proplanet PIM systeem is een flexibele, schaalbare oplossing met als extra voordeel het geïntegreerde DAM (Digital Asset Management) systeem."
De oplossing
Een PIM en DAM oplossing om alle productinformatie te bewaren, beheren en verrijkenOm de operatie effectief in gang te kunnen zetten, wist Jason dat de groep een Product Information Management (PIM) systeem moest implementeren, samen met een Data Asset Management (DAM) systeem. In deze systemen moest alle productdata en content bewaard en beheerd kunnen worden voor alle business units, samen met de mediabestanden voor de nieuwe loodgieters- en badkamerwebshops.
Natuurlijk was Jason’s eerste stap om diverse PIM aanbieders uit te nodigen met een voorstel te komen. Echter, omdat Jason al bekend was met het Proplanet PIM systeem en zijn mogelijkheden door zijn vorige rol bij Rexel UK – waar hij Proplanet’s UK Business Developer, Wayne Jarvis, ontmoette – was hij vooral nieuwsgierig naar wat Proplanet hem te bieden had.
“Er zijn tal van PIM aanbieders op de markt met een vergelijkbare propositie,” zegt Jason. “Maar wat Proplanet uniek maakt is hun kennis van en ervaring met het European Technical Information Model (ETIM). Dit is hét classificatiemodel voor de elektrotechniek, bouw en de HVAC branche, dus wilde James Hargreaves Group hier graag mee aan de slag. De oprichters van Proplanet zijn ook mede-oprichters van de ETIM datastandaard, die 20 jaar geleden bedacht werd in Nederland.”
Alles onder één dak
“De keuze voor Proplanet was eenvoudig,” gaat Jason verder. “Het Proplanet PIM systeem is een flexibele, schaalbare oplossing, met als extra voordeel het geïntegreerde DAM (Digital Asset Management) systeem. Dit linkt als je digitale assets en verbindt ze aan een centrale, cloud-based PIM oplossing. Proplanet’s leidende rol in de ETIM classificatie was een doorslaggevende factor in onze beslissing. Proplanet promoot de ETIM internationale classificatiestandaard volop in de UK en wereldwijd, en wij zijn ervan overtuigd dat ETIM een enorm belangrijke eis zal worden in onze branche.”
Een ander belangrijk voordeel van het Proplanet PIM systeem boven de meeste concurrenten, is dat onze PIM oplossing B2B gericht is in plaats van B2C. Daarnaast kan Proplanet een complete e-commerce oplossing bieden, waaronder webshop ontwikkeling, integraties met systemen van derden en API’s (Application Programming Interfaces) voor een naadloze data-overdracht.
Recentelijk heeft Proplanet veel ervaring opgedaan met het werken met e-commerce platformen en ERP providers, doordat steeds meer bedrijven in de elektrotechniek en bouw de stap naar digitale transformatie maken.
"Ik ken Wayne al meer dan 5 jaar. Het is een bonus om hem als account & projectmanager te hebben."
Wayne Jarvis
UK Business Developer @ Proplanet
Jason’s voormalige relatie met Wayne bij Rexel had ook invloed op zijn beslissing om voor Proplanet te kiezen. “Wayne heeft een schat aan ervaring in onze branche. Hij heeft voor een aantal grote bedrijven in diverse sectoren gewerkt, waar hij digitale en omni-channel oplossingen implementeerde, waaronder PIM, DAM en MDM (Master Data Management) systemen, maar ook webshops. Ik wist dat hij de juiste man was voor deze klus.”
Wayne Jarvis
UK Business Developer @ Proplanet
Het proces
Met hulp van een online trainingsplatformEenmaal aangesteld voor het project was Wayne’s eerste staak om de PIM wensen van James Hargreaves Group op een rijtje te zetten en het implementatieproces uit te werken. Omdat het Proplanet PIM systeem zo flexibel is, kan het zo geconfigureerd worden dat het aan precieze eisen voldoet. Daarmee biedt het PIM systeem de group nu een krachtige oplossing met ingebouwd DAM systeem.
Nu het systeem functioneel is, maakt James Hargreaves Group nog steeds gebruik van de kennis van Wayne, dankzij voortdurende consultancy. Ook maakt de groep gebruik van de Proplanet Academy, een online trainingsplatform dat klanten helpt om alles te leren over Product Information Management en tips & tricks geeft om alles uit onze oplossing te halen.
"De Proplanet Academy was een extra bonus die ons heeft geholpen om het nieuwe systeem snel te leren kennen."
Showroom James Hargreaves
“Daarna heb ik samen met Wayne onze bedrijfsprocessen onder de loep genomen. Samen hebben we een workflow gecreëerd die ervoor zorgt dat onze PIM, DAM, ERP en e-commerce oplossingen naadloos samenwerken. Ik ben nu bezig met de ontwikkeling van onze e-commerce integraties, zodat de data mapping vanuit het PIM systeem direct naar onze webshop gestuurd kan worden.”
Showroom James Hargreaves
De resultaten
De productie van nieuwe webshopcontent versnellenDe PIM oplossing van Proplanet heeft product information management vereenvoudigd voor James Hargreaves Group. Het bedrijf kan nu hun productdata eenvoudig mappen volgens ETIM kenmerken door gebruik te maken van Raw2ETIM, en snel productnamen configureren dankzij de Text Generator functie van Proplanet. Dit zijn slechts enkele manieren waarop het systeem de productie van nieuwe webshopcontent versnelt.
“Het gebruiken van de ETIM classificatie is de sleutel bij het bouwen van een webshop,” zegt Wayne. “Door hun productdata te mappen volgens de ETIM classificatie kan James Hargreaves Group de gewenste ETIM webshopfilters creëren en per productcategorie de ETIM eigenschappen selecteren die getoond worden in de webshop.
Zodra de basis gelegd is, kunnen producten snel en eenvoudig aangemaakt worden in het PIM systeem. Ze worden vervolgens gesynchroniseerd met het ERP-systeem en de webshops van James Hargreaves Group, zodat ze meteen beschikbaar zijn voor consumenten. Bovendien bevat het systeem ook logistieke data – een aanzienlijk voordeel voor een bedrijf met een enorme vloot aan bezorgwagens.”
"Het werken met Proplanet heeft een enorm verschil gemaakt voor James Hargreaves Group. Als we kijken naar tijd, moeite en kosten, zien we nu al indrukwekkende besparingen."