Hoe verklein je de ecologische voetafdruk van jouw organisatie?
Verklein jouw ecologische voetafdruk en verminder tegelijk je retouren met een Product Information Management (PIM) systeem!
We weten allemaal dat het verwerken van retouren tijd en geld kost. Maar heb je al eens nagedacht over de impact van retouren op jouw ecologische voetafdruk? Het implementeren van een Product Information Management (PIM) systeem kan je helpen bij het verlagen van de CO2-uitstoot van jouw organisatie en tegelijk je opbrengsten verhogen. We leggen je graag uit hoe.
Recent werkten we samen met een retailer aan een PIM project. Het aantal geretourneerde producten kwam ter sprake. In veel gevallen was de reden van retourneren foutieve of ontbrekende productinformatie op de webshop. Hierdoor bestelden consumenten het verkeerde product. Dit product werd vervolgens geretourneerd en moest gecrediteerd worden.
Elk geretourneerde product heeft dus twee keer de weg tussen de retailer en de klant afgelegd en in veel gevallen moest het product opnieuw verpakt worden, zodat het opnieuw verkocht kon worden. Geen goed nieuws voor het milieu! Bovendien raakte de retailer vaak de klant kwijt, omdat die besloot het product ergens anders aan te schaffen. Daarmee maakte het bedrijf kosten voor het verpakken en verzenden van het product, zonder dat daar omzet tegenover stond.
Zo kan jij jouw ecologische voetafdruk verkleinen!
Een dergelijke situatie kan eenvoudig voorkomen worden door ervoor te zorgen dat de productinformatie op jouw website volledig en kloppend is. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit precies waar een Product Information Management systeem voor bedoeld is.
Een PIM maakt het snel en eenvoudig om de controle te houden over jouw assortimenten, zodat consumenten over voldoende informatie beschikken om in één keer het juiste product aan te schaffen. Zo worden er geen materialen, tijd en brandstof verspild aan ongewenste bestellingen. Ook zorg je er zo voor dat je geen klanten verliest en dat je klanten tevreden zijn na hun aankoop.
De voordelen van een PIM systeem
Met een PIM systeem is er dus een duidelijke Return On Investment wanneer het gaat over het verhogen van je omzet en je klanttevredenheid. Bovendien verlaag je jouw CO2-uitstoot wanneer er minder producten geretourneerd worden. Een overduidelijke win-winsituatie dus, die nog wordt versterkt doordat steeds meer consumenten actief op zoek gaan naar bedrijven die bezig zijn met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en stappen zetten om milieuvriendelijker te werk te gaan. Deze voordelen worden vaak over het hoofd gezien, maar kunnen een significant effect hebben op jouw productiviteit, marge en reputatie.
Ja, het implementeren van een PIM systeem kost geld. Maar veel PIM-systemen kosten geen fortuin en dragen bij aan het behoud van het milieu.